Najczęstsze mity dotyczące stomatologii – co naprawdę jest prawdą?

31 października 2023

Wizyty u stomatologa wielu osobom kojarzą się z czymś nieprzyjemnym, do tego stopnia , że wciąż ich unikają. Nie ulega jednak wątpliwości to, że o żeby trzeba dbać, co wymaga nie tylko prawidłowej higieny, ale również regularnych kontroli i odpowiedniego leczenia. Wiele powodów, dla których ludzie boją się chodzić do dentysty to mity. Mowa tutaj także o dolegliwościach bólowych.

To wcale nie musi boleć!

Ból – to kwestia, która chyba najczęściej kojarzy się wizytami u stomatologa, a niesłusznie. Czasy, w których nawet najprostsze zabiegi stomatologiczne wywoływały duży dyskomfort minęły. Niektórzy wciąż boją się go tak bardzo, że cierpią na dentofobię. Jest to zjawisko, które objawia się panicznym strachem przed wizytą u stomatologa i leczeniem stomatologicznym. Warto go jednak pokonać i przekonać się, że to wcale nie musi być nieprzyjemne.

Obecnie stomatolodzy w wielu przypadkach stosują znieczulenie (nasiękowe lub przewodowe), które niemalże zawsze wykazuje wysoką skuteczność. Nawet jeżeli lekarz sam nie zaproponuje takiego rozwiązania, można o nie poprosić. Może być ono dodatkowo płatne, natomiast mowa tu raczej o niewielkich kwotach.

Przy odpowiednim znieczuleniu i przygotowaniu pacjenta pod kątem psychicznym, a także dużym doświadczeniu stomatologa, bolesne nie jest nawet wyrwanie zęba.

Leczenie stomatologiczne jest tak samo ważne u dzieci

Samemu czując niechęć do wizyt u stomatologa, niektórzy unikają ich także w przypadku swoich dzieci. Tym bardziej, że wśród wielu osób panuje przekonanie co do tego, że zębów mlecznych nie trzeba leczyć. Nie ma jednak nic bardziej mylnego.

Najmłodsi z reguły nie są w stanie dbać o higienę swoich zębów w takim stopniu, w jakim jest to konieczne. Niestety bardzo często efektem tego jest rozwój próchnicy. Jeśli rodzic to zbagatelizuje, prawdopodobne jest, że dziecko będzie miało z nią problem również w przyszłości. Leczenie stomatologiczne jest więc konieczne również w przypadku tak zwanych mleczaków. Przy okazji próchnicy, warto wspomnieć, że wbrew wielu mitom, jest to choroba zakaźna. To oznacza, że osoby, które na nią chorują, nie powinny brać do swojej buzi dziecięcych smoczków.

Wizyta w gabinecie dentysty może przynieść wiele dobrego również tym dzieciom, które póki co nie mają żadnych problemów. Po pierwsze ze względu na to, że w ten sposób oswoją się one z nową sytuacją, a po drugie z uwagi na to, że lekarz o wiele lepiej wytłumaczy im jak powinny dbać o swoje zęby.

A co z leczeniem stomatologicznym w ciąży?

Jednym z najczęstszych mitów dotyczących stomatologii jest również to, że kobietom w ciąży nie wolno poddawać się żadnym zabiegom stomatologicznym. Niekiedy jest to wręcz konieczne. Pojawienie się stanu zapalnego, który może mieć wiele poważnych powikłań, wymaga pilnej wizyty u stomatologa.

Wielu lekarzy zaleca kontrolę stomatologiczną ciężarnym, które nie odczuwają bólu zębów, ani innych tego typu dolegliwości, w celu oceny faktycznego stanu zdrowia jamy ustnej. Jeśli zaistnieje taka konieczność, stomatolog zaproponuje wdrożenie ewentualnego leczenia. Takie stanowisko ma również Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, które zaleca, aby konsultacja stomatologiczna odbyła się jeszcze przed 12. tygodniem ciąży.