Biofilm na zębach – co to jest i jakie są sposoby na jego eliminację?

7 listopada 2023

Wiele chorób jamy ustnej, a w tym próchnica i choroby przyzębia, to wynik nadmiernego narastania biofilmu. Aby ich uniknąć, warto w porę zadbać o to, aby nie pojawił się on na szkliwie czy wypełnieniach, a jeśli dojdzie już do jego rozwoju, o skuteczną eliminację. W jaki sposób możesz to zrobić?

Co to takiego?

Biofilm na zębach ma postać zorganizowanego skupiska bakterii. Mogą one bytować w jamie ustnej na stałe. Kiedy jednak pojawiają się na twardym podłożu, a więc na szkliwie, wypełnieniach czy uzupełnieniach, zaczynają stanowić duży problem. Mogą być bowiem przyczyną rozwoju wielu poważnych i trudnych w leczeniu chorób jamy ustnej. Często pojawia się on również na powierzchni aparatów ortodontycznych, więc jeśli taki posiadasz, koniecznie zadbaj o to, aby temu zapobiec.

Tworzeniu biofilmu sprzyja wiele okoliczności. Przede wszystkim są to spadki i wzrosty temperatury, niewłaściwe pH, działanie antybiotyków czy też zwiększenie stężenia reaktywnych form tleniu i ograniczenie dostępności składników odżywczych. Ponieważ w jamie ustnej dochodzi do częstych zmian temperatury i wartości pH, a do tego jest to okolica narażona na działanie wielu innych niekorzystnych czynników, stanowi miejsce idealne do rozwoju mikroorganizmów, jakimi są bakterie i grzyby. W efekcie obecność biofilmu, a także będących jego skutkiem chorób jamy ustnej, to powszechny problem i to u osób w różnym wieku.

Jak wyeliminować ten problem?

Pojawienie się biofilmu na powierzchni szkliwa czy uzupełnień może prowadzić do rozwoju chorób przyzębia, a także próchnicy, która jest chorobą zakaźną. Kiedy zaczyna on narastać na ścianach kanału korzeniowego, a także w okolicy wierzchołka korzenia, może prowadzić do wielu innych powikłań i utrudniać późniejsze leczenie endodontyczne. To wszystko sprawia, że warto zadbać o wyeliminowanie bakterii tworzących w tych miejscach kolonie, co w pierwszej kolejności oznacza konieczność udania się do stomatologa.

Pomocnym zabiegiem bardzo często okazuje się usunięcie kamienia nazębnego. Ten potrafi osadzać się w trudnodostępnych miejscach, co sprawia, że trudno jest skutecznie zapobiegać mu jedynie poprzez higienę jamy ustnej w domu. Raz w roku warto więc udać się do stomatologa, który przeprowadzi pełną higienizację, na którą oprócz usunięcia kamienia nazębnego, nazywanego skalingiem, składa się także piaskowanie, polerowanie i fluoryzacja.

Czy można mu zapobiegać?

Najważniejszą kwestią w kontekście tworzenia się chorobotwórczego biofilmu na zębach jest profilaktyka. Ta skupia się na prawidłowej higienie jamy ustnej. W celu zapobiegania pojawiania się biofilmu na zębach, konieczne dbaj o regularne mycie zębów. To powinno trwać przynajmniej 2 minuty, 2 do 3 razy dziennie. Na noc stosuj do szczotkowania pastę z fluorem i zawsze rób to ruchem wymiatającym.

W profilaktyce biofilmu na zębach, a także innych schorzeń stomatologicznych, pomóc mogą także właściwa dieta, płukanie jamy ustnej przeznaczonym do tego płynem o działaniu antybakteryjnym, a także regularne nitkowanie i kontrole u dentysty.