Przeskakiwanie żuchwy – przyczyny, objawy i metody leczenia

17 października 2023

Stomatologia zajmuje się nie tylko leczeniem zębów, a całego układu stomatologicznego, który obejmuje również stawy skroniowo-żuchwowe oraz okolice przyległe. Z tego względu, jeśli odczuwasz przeskakiwanie żuchwy, mające związek z zaburzeniami jej ruchomości, koniecznie udaj się do dentysty.

Skąd może wynikać przeskakiwanie żuchwy?

Problemy z prawidłowym funkcjonowaniem stawu skroniowo-żuchwowego, bardzo często wynikają z istnienia wad zgryzu. Pojawiają się zwłaszcza wtedy, kiedy dochodzi do niewłaściwego stykania się zębów górnych z dolnymi. Oprócz wad zgryzu, przyczyną przeskakiwania żuchwy mogą być również braki w uzębieniu oraz złamanie lub zwichnięcie szczęki.

W wielu przypadkach ta nieprzyjemna dolegliwość jest spowodowana złymi nawykami. Mowa tutaj o obgryzywaniu paznokci, zagryzaniu warg i policzków, żuciu gumy, a także nawykowym zaciskaniu szczęki lub zgrzytaniu zębami. Wiele z tych czynności bywa sposobem na rozładowywanie emocji. To sprawia, że jako jeden z głównych powodów przeskakiwania żuchwy wymienia się także nadmierny stres.

Jak je rozpoznać?

W jaki sposób możesz rozpoznać u siebie występowanie nieprawidłowości w funkcjonowaniu stawu skroniowo-żuchwowego? Przeskakiwanie żuchwy daje przede wszystkim charakterystyczny wrażenia akustyczne. Można je opisać jako klikanie, trzaski lub szmery w trakcie otwierania ust. Osoby mające kłopot z brakiem płynności ruchów żuchwy, słyszą je najczęściej podczas ziewania, jedzenia i mówienia.

Oczywiście jest to tylko jeden z wielu objawów, jakie mogą, ale nie zawsze muszą, mu towarzyszyć. Niektóre osoby w związku z przeskakiwaniem żuchwy skarżą się na bóle stawu skroniowo-żuchwowego, a niekiedy nawet całej twarzy i głowy. Niekiedy schorzenie to prowadzi także do dolegliwości bólowych w innych miejscach. Mowa tutaj w szczególności o szyi i plecach.

Nieleczone przeskakiwanie żuchwy może dawać coraz więcej objawów. Z czasem jego wynikiem może być nawet brak możliwości pełnego otworzenia ust, zwiększona ruchomość zębów czy ich przemieszczanie. Do objawów spotykanych w przypadku tego typu dolegliwości zalicza się także nadwrażliwość na gorące i zimne jedzenie oraz napoje.

Jak w takim przypadku wygląda leczenie?

Jeśli zależy Ci na tym, żeby wyleczyć przeskakiwanie żuchwy, w pierwszej kolejności musisz zdecydować się na badanie czynnościowe stawów skroniowo-żuchwowych, a także okolicznych mięśni, które pozwoli na dokładną diagnostykę. Niekiedy niezbędne do tego jest wykonanie zdjęcia rentgenowskiego, rezonansu magnetycznego lub tomografii komputerowej.

W przypadku, kiedy stomatolog rzeczywiście stwierdzi brak płynności ruchów żuchwy, konieczne będzie wdrożenie leczenia tychże zaburzeń. To jak będzie ono wyglądać, w dużej mierze zależy od samej przyczyny problemu. Najczęściej polega ono na korygowaniu zgryzu na pomocą specjalistycznej szyny. Ta zapobiega nieprawidłowemu stykaniu się zębów górnych z dolnymi. W zależności od tego, czy ma być noszona przez długi, czy krótki czas, stomatolog może zalecić założenie szyny silikonowej lub akrylowej. Może nazywać się ona relaksacyjną lub okluzyjną.