Skutki długotrwałego stanu zapalnego zębów – co musisz wiedzieć?

5 września 2023

Między innymi ze względu na nieleczoną próchnicę, w jamie ustnej może dojść do powstania stanu zapalnego. Ten może wywoływać wiele nieprzyjemnych skutków. Przede wszystkim będzie dawał dolegliwości bólowe. W przypadku szybkiego wdrożenia odpowiednich procedur stan zapalny zębów można szybko wyleczyć. Przy zwlekaniu z wizytą u stomatologa, problem zaczyna się komplikować. Jakie mogą być tego skutki?

Nieleczone zapalenie zęba może prowadzić do wielu poważnych schorzeń

Jeśli dbasz o swoje zdrowie, koniecznie musisz wiedzieć o tym, że stan Twoich zębów może mieć wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Długotrwały stan zapalny zębów może prowadzić do pojawienia się problemów neurologicznych, laryngologicznych, a nawet reumatoidalnych czy kardiologicznych. Wszystko ze względu na to, że wszystkie organy są ze sobą połączone za pomocą sieci naczyń krwionośnych, którymi wraz z krwią do różnych obszarów ciała mogą dostać się chorobotwórcze drobnoustroje.

Stan zapalny zębów najczęściej jest wywoływany przez bakterie. Te w przypadku ekspansji mogą doprowadzić do bólu gardła, a także chronicznego bólu głowy. Zwłaszcza jeśli zapalenie dotyczy zębów trzonowych.

Do poważnych konsekwencji zwlekania z wizytą u stomatologa można zaliczyć również bóle stawowe. Długotrwały stan zapalny zębów może przyczynić się do wystąpienia reumatoidalnego zapalenia stawów, a także wielu innych poważnych dolegliwości.

Problemów z jamą ustną nie możesz bagatelizować w szczególności, jeśli masz kłopoty z sercem. Bakterie namnażające się na skutek stanu zapalnego zęba, po przedostaniu się do krwioobiegu mogą wywołać silną odpowiedź immunologiczną, natomiast ta może przyczynić się do wzrostu ciśnienia tętniczego. Taki stan może doprowadzić nawet do zawału serca lub wystąpienia choroby wieńcowej.

Jak rozpoznać stan zapalny?

Jak widzisz, długotrwały stan zapalny zębów może mieć wiele poważnych skutków. Poza tym należy zwrócić uwagę na to, że im dłużej zwleka się z wizytą u stomatologa, tym bardziej skomplikowane jest jego leczenie. W niektórych przypadkach stan zapalny zęba może doprowadzić nawet do konieczności przeprowadzenia leczenia kanałowego albo jego usunięcia.

Żeby jak najszybciej udać się do stomatologa, najpierw musisz wiedzieć, jak rozpoznać problem. Całe szczęście stan zapalny daje charakterystyczne objawy. Poza promieniującym bólem w okolicy zęba może wywoływać dolegliwości bólowe również w okolicach gardła, oczu i uszu. Przy ostrym stanie zapalnym, objawy te są tak silne, że mogą utrudniać poruszanie żuchwą, a co za tym idzie – mówienie. O pojawieniu się zapalania może świadczyć również nadwrażliwość przy spożywaniu gorących lub zimnych napojów i potraw, a także gorączka.

Jeśli zauważysz u siebie takie objawy, koniecznie udaj się do specjalisty. Na wczesnym etapie, bez najmniejszego problemu pozbędzie się on stanu zapalnego, co nie tylko przyniesie Ci ulgę, ale również pozwoli uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji. Pamiętaj także o regularnej kontroli stanu zdrowia zębów i jamy ustnej, nawet jeśli nie odczuwasz żadnych dolegliwości.