Ścieranie zębów podczas snu – jakie są metody zapobiegania bruksizmowi nocnemu?

19 września 2023

Jeśli zdarza Ci się budzić z bólem głowy oraz dyskomfortem w okolicach mięśni twarzy, powodem może być ścieranie zębów, czyli tak zwany bruksizm. Stan ten bardzo często dotyczy osób, które mają stresujący tryb życia. Całe szczęście w łatwy sposób możesz temu zaradzić. Najpierw jednak udaj się do specjalisty, który potwierdzi diagnozę i ustali jej przyczynę.

Co prowadzi do nadmiernego ścierania zębów?

Bruksizm w większości przypadków ma związek ze stresem. Może być on związany również z występowaniem innych zaburzeń psychicznych i emocjonalnych, a w tym ze stanami lękowymi oraz depresją. Z tego względu na nocne ścieranie zębów często skarżą się te osoby, które mają stresującą pracę i nie radzą sobie z rozładowywaniem napięcia.

Poza problemami emocjonalnymi, do bruksizmu mogą prowadzić kłopoty z gospodarką hormonalną (może pojawiać się on m. in. przy nadczynności tarczycy), niedobory witamin oraz magnezu, zażywanie wybranych leków oraz choroby związane z układem pokarmowym.

Niekiedy do nadmiernego ścierania zębów dochodzi również na skutek przerostu migdałków, a także przy występowaniu wad zgryzu. Jeśli dotyczy Cię któraś z tych kwestii, skonsultuj się ze stomatologiem, który sprawdzi, czy masz do czynienia z bruksizmem i poradzi Ci jak możesz z nim sobie poradzić. Na pewno tego nie bagatelizuj, bowiem ścieranie zębów podczas snu może doprowadzić do ich osłabienia. Z czasem możesz nabawić się nawet nadwrażliwości, która bywa niezwykle dokuczliwa.

Czy można temu zapobiec?

Ze względu na nieprzyjemne skutki ścierania zębów podczas snu, w miarę możliwości warto temu zapobiegać. Jest na to kilka metod. Ich skuteczność zależy jednak od przyczyny tejże dolegliwości. Jeśli podłożem bruksizmu są problemy emocjonalne, pomocne może okazać się odprężenie przed snem, a w szczególności pozbycie się wszelkich negatywnych myśli. Sposobów na to jest mnóstwo. Być może wystarczy Ci długa kąpiel albo krótka sesja jogi. Szykując się do snu, skoncentruj się na tym, co czujesz. Zadbaj o to, by rozluźnić mięśnie twarzy i leżeć w wygodnej pozycji.

W zapobieganiu bruksizmu nocnego może pomóc też partner albo partnerka. Zgrzytanie zębami wywołuje charakterystyczne odgłosy. Poza tym jest widoczne. Zmagając się z tymi dolegliwościami poproś osobę, z którą śpisz w jednym łóżku, aby w momencie, w którym usłyszy albo zauważy zgrzytanie, zareagowała delikatnie Cię budząc. Wtedy koniecznie skup się na tym, żeby ponownie się zrelaksować.

Wspomniane metody są proste i na pewno warto ich spróbować. Niestety nie zawsze bywają skuteczne. W takim przypadku stomatolog może zalecić Ci inną formę leczenia. Być może uzna, że niezbędne będzie zakładanie na noc ochraniaczy na zęby albo trzeba będzie zastosować szynę relaksacyjną. Może też uznać, że dobrym rozwiązaniem będzie porada fizjoterapeuty.

Chociaż dla niektórych bruksizm wydaje się być małym problemem, nie wolno go bagatelizować. Zaburzenie to nie tylko może prowadzić do poważnego uszkodzenia zębów, ale także do znacznego pogorszenia jakości życia, związanego z ciągłym dyskomfortem i bólami głowy.