Leczenie zębów pod narkozą – kiedy i dla kogo jest wskazane?

6 września 2024

Leczenie pod narkozą, czyli w pełnym znieczuleniu, oznacza podanie specjalnych leków anestetycznych i sprawdza się przede wszystkim w sytuacjach, kiedy tradycyjne znieczulenie nie przynosi pacjentowi ulgi lub, gdy pacjent panicznie boi się zabiegów stomatologicznych. To rozwiązanie stosowane jest do rozległych zabiegów z zakresu chirurgii stomatologicznej, stomatologii zachowawczejstomatologii dziecięcej. W poniższym artykule przybliżono zalecenia do zastosowania pełnego znieczulenia w gabinecie stomatologicznym.

Co to jest leczenie zębów pod narkozą?

Pacjent przed rozpoczęciem zabiegu dostaje dostosowaną do siebie dawkę leków anestetycznych, które wprowadzą go w stan przypominający sen. Dzięki temu niwelowane są odruchy, świadomość oraz czucie u pacjenta. Natomiast lekarz może przeprowadzić zabieg bez zakłóceń związanych z odruchami pacjenta.

W trakcie zabiegów stomatologicznych, poza dentystą, nad opieką pacjenta czuwa również lekarz – anestezjolog. To właśnie on wprowadza pacjenta w stan narkozy, utrzymuje go w jej trakcie, a po skończonym zabiegu wybudza.

Jakie są wskazania do leczenia zębów pod narkozą?

Mimo że większość zabiegów w gabinecie stomatologicznym wykonywanych jest bez pełnego znieczulenia, to jednak są sytuacje, w których leczenie zębów w narkozie jest zalecane lub wręcz konieczne. Można wśród nich wymienić:

• dentofobię, czyli paniczny strach przed dentystami i wszelkiego rodzaju działaniami w obrębie jamy ustnej, który uniemożliwia przeprowadzenie jakiegokolwiek zabiegu bez narkozy;
  • dzieci z zaawansowaną próchnicą, które dodatkowo bardzo boją się wizyt w gabinecie stomatologicznym;
  • osoby z niepełnosprawnościami, z którymi utrudniony jest kontakt i zachowanie bezpiecznego przeprowadzenia leczenia u pacjenta;
  • osoby z zaburzeniami zdrowia psychicznego, które nie chcą lub nie mogą mieć przeprowadzonego leczenia inną metodą;
  • osoby, które muszą mieć usunięte kilka zębów i chcą to zrobić podczas jednej wizyty w gabinecie dentystycznym;
  • osoby, które są uczulone na preparaty zawarte w tradycyjnych znieczuleniach;
  • inne indywidualne zalecenia lekarza – stomatologa.

Leczenie zębów w narkozie usprawnia pracę dentysty oraz pomagać uniknąć bólu pacjentowi.

Jakie są przeciwwskazania do leczenia zębów pod narkozą?

Nie każdy pacjent może poddać się leczeniu zębów w pełnym znieczuleniu. Istnieją precyzyjne przeciwwskazania ku takiemu zabiegowi:

• osoby z ostrymi infekcjami dróg oddechowych;
  • osoby z zaburzeniami krzepliwości krwi;
  • osoby z chorobami przewlekłymi, np. cukrzycą, padaczką, astmą;
  • osoby z chorobami metabolicznymi, u których podanie narkozy mogłoby wywołać niewydolność krążeniowo-oddechową;
  • osoby, które są uczulone na preparaty zawarte w narkozie;
  • inne indywidualne choroby i zaburzenia pacjenta, które uniemożliwiają poddanie się narkozie.

Podczas wizyty u dentysty należy jasno sprecyzować swoje obawy, zarówno związane z rutynową wizytą, jak i z podaniem narkozy. Pełne znieczulenie, które przeprowadzone jest przez doświadczonych lekarzy, zapewnia bezpieczeństwo i komfort leczenia uzębienia, dlatego warto zapytać swojego stomatologa o nowoczesne metody leczenia.