Jakie są różnice w leczeniu ortodontycznym u dzieci i dorosłych?

24 września 2024

Leczenie ortodontyczne wskazane jest dla wszystkich grup wiekowych, jednak istnieją związane z nim pewne różnice, wpływające na to, jak proces jest przeprowadzany i ile czasu zajmuje. W poniższym artykule przeczytasz o podstawowych różnicach pomiędzy leczeniem ortodontycznym u dzieci i dorosłych, a także o wskazaniach do wizyty u stomatologa-ortodonty.

Kiedy warto odwiedzić ortodontę?

Ortodontę najczęściej odwiedzają osoby, które marzą o ładnym i prostym uśmiechu, więc przychodzą do niego ze względów estetycznych. Niestety, ale wady zgryzu powodują również problemy zdrowotne oraz wywołują dyskomfort. Lekarza należy odwiedzić w sytuacjach, gdy cierpisz na:

• krzywy zgryz,
  • nieprawidłowe ustawienie uzębienia,
  • nadmiernie starte zęby,
  • częste bóle głowy,
  • zgrzytasz zębami,
  • planujesz leczenie protetyczne.

Ortodonta dobierze odpowiednie leczenie, które często wiąże się z koniecznością noszenia aparatu ortodontycznego lub specjalnych nakładek na zęby.

Podstawowe różnice w leczeniu ortodontycznym u dzieci i dorosłych

Główną różnicą w tym zakresie jest czas leczenia ortodontycznego. U dzieci i młodzieży leczenie zwykle trwa krócej, niż w przypadku leczenia dorosłych. Dzieci i młodzież zwykle leczą się u ortodonty około 12 do 20 miesięcy, natomiast dorośli od 1,5 roku nawet do 3 lat. Wynika to z tego, że dzieci znajdują się w fazie intensywnego wzrostu, więc są bardziej podatne na wszelakie modyfikacje. To aparat ortodontyczny kieruje wzrostem kości i modyfikuje wady zgryzu. W przypadku dorosłych może wiązać się to także z chirurgią ortodontyczną.

Kolejna kwestia to częstotliwość wizyt. Dzieci i młodzież wymagają częstszych wizyt, aby na bieżąco monitorować rozwój zgryzu, i wprowadzać ewentualne korekty. Dorośli mogą na wizyty przychodzić rzadziej, jednak często wiążą się one z dodatkowymi zabiegami stomatologicznymi, takimi jak leczenie kanałowe czy wstawianie implantów.

Różnica w leczeniu ortodontycznym polega także na dopasowaniu odpowiedniego rodzaju aparatu do wieku pacjentów. W przypadku dzieci można stosować zarówno aparaty stałe, jak i ruchome. Natomiast dorośli często wolą aparaty, które mniej widać, jak na przykład aparaty ceramiczne.

Niezależnie od tego, jaka metoda leczenia zostanie obrana oraz kogo ona dotyczy – dzieci czy dorosłych – ważna jest regularność i nieprzerywanie leczenia. Ortodoncja może skutecznie pomóc w leczeniu wielu problemów związanych z wadami zgryzu. Nie wolno też zapominać o noszeniu aparatu retencyjnego!

Jakie są skutki nieleczenia wad zgryzu?

Zaniedbanie leczenia ortodontycznego może doprowadzać między innymi do ścierania się zębów, chorób dziąseł i przyzębia, rozwoju próchnicy, a także ogólnego złego stanu zdrowia. Nieprawidłowy zgryz często prowadzi do nagminnych bólów głowy i szyi.

Wada zgryzu prowadzi także do wad wymowy, a w skrajnych przypadkach do rozwoju chorób takich jak cukrzyca czy choroby serca. Dlatego nie należy bagatelizować żadnych objawów i udać się na konsultację do ortodonty! Doświadczony lekarz znajdzie przyczynę oraz poprowadzi prawidłowe leczenie ortodontyczne.