Hipnoza w stomatologii – mit czy skuteczna metoda leczenia lęku?

29 sierpnia 2024

Wokół hipnozy w stomatologii od lat krążą stale powielane informacje. Ma ona grono swoich zwolenników, jak również stałych przeciwników. W poniższym artykule poznasz, czym właściwie jest hipnoza w stomatologii i jakie są jej działania.

Co to jest hipnoza w stomatologii?

Jak dowodzą liczni naukowcy, hipnoza to w pełni bezpieczna i skuteczna metoda, którą można zastosować jako alternatywę dla tradycyjnych środków znieczulających. Warto dodać, że hipnoza nie jest nowością w leczeniu dentystycznym, ponieważ stosowano ją na długo, zanim pojawiły się leki znieczulające i przeciwbólowe.

Obecnie coraz częściej wraca się do korzystania z hipnozy w stomatologii, aby uniknąć powikłań związanych ze stosowaniem środków znieczulających.

Hipnoza to relacja pomiędzy dwiema osobami. Jedna z osób wprowadza drugą w stan wyciszenia i zrelaksowania. Dzieje się tak dzięki odpowiedniemu przekazowi, który umożliwia pobudzenie myśli danej osoby i skupienie się na konkretnych obrazach lub stanach, co ma zmniejszyć i osłabić działanie zmysłów. Ważne jest, że w trakcie hipnozy pacjent nie traci kontroli nad swoim zachowaniem, a jedynie odczuwa większy spokój i staje się bardziej wyciszony.

W jakich przypadkach stosowana jest hipnoza we współczesnej stomatologii?

Hipnoza może stanowić alternatywę dla tradycyjnych metod znieczulenia lub ich uzupełnienie. Hipnoza w stomatologii jest obecnie najczęściej stosowana wobec osób, które cierpią na dentofobię (paniczny strach przed dentystami oraz zabiegami w okolicach jamy ustnej) oraz destrukcyjne zachowania (np. bruksizm). Hipnoza zmniejsza również ból, który jest odczuwany podczas zabiegu u dentysty.

Zastosowanie hipnozy wspiera pacjentów w radzeniu sobie z objawami lęku i niepokoju, które odczuwa podczas wizyty w gabinecie stomatologicznym. Dentysta może spotkać się z objawami niepokoju werbalnymi, ale również samodzielnie może odczytać obawy pacjenta poprzez np. napięcie mięśniowe, zaciśnięcie jamy ustnej. W takiej sytuacji większość stomatologów uspokaja swojego pacjenta, zapewniając, że zabieg będzie bezbolesny.

Zatem hipnoza może być jedynie środkiem towarzyszącym w trakcie leczenia, który pozwala na spokojniejsze przeprowadzenie zabiegu. Może być też pełnym środkiem znieczulającym, który niesie ze sobą szereg korzyści.

Jakie są korzyści z hipnozy w stomatologii?

Hipnoza jako działanie wspierające leczenie uzębienia ma wiele znamiennych zalet, a wśród nich:

• nie powoduje odrętwienia twarzy, jak ma to w przypadku innych środków znieczulających;
  • nie ma konieczności kontaktu z igłą, wobec której także wiele osób odczuwa lęk;
  • bywa stosowana jako dodatek do tradycyjnego znieczulenia, czym wydłuża działanie i wymaga użycia mniejszej dawki preparatu;
  • redukuje odruch wymiotny oraz wpływa na sekrecję śliny podczas leczenia;
  • zmniejsza krwawienie podczas zabiegu.

Pomimo że hipnoza w stomatologii może wydawać się kontrowersyjna, to jest wręcz przeciwnie, a liczni dentyści stosują ją każdego dnia. W nieinwazyjny sposób wspiera ona wiele procesów leczenia zębów.